Mokymų kursas. INSPIRATION: INvolving youthS in Project and Inclusion RATIONal activities

2019 m. gruodžio 6–14 d. Zita Švambarienė (Aukštelkės mokykla – daugiafunkcis centras), Ausma Valienė (Kurtuvėnų mokykla – daugiafunkcis centras), Laima Benikasienė ir Aurelija Milvidienė (Bubių mokykla) dalyvavo tarptautiniame mokymo kurse, kurį organizavo Estijos nevyriausybinė organizacija „Ypatingas pasaulis“. Kursu siekiama atskleisti jaunimo darbuotojų potencialą, kuriant regioninius ir tarptautinius integracinius projektus, įskaitant jaunimo mainus pagal programą „Erasmus+“.

Mokymuose dalyvavo jaunimo darbuotojai, savanoriai, jaunimo lyderiai, jaunimo organizacijų atstovai iš  Estijos, Latvijos, Moldovos, Armėnijos, Rusijos, Ukrainos, Vokietijos ir Lietuvos. 

Pirmąją dieną dalyviai buvo supažindinti su organizatoriais, priimančios organizacijos veikla, susipažino vienas su kitu.  Geriau pažinti padėjo pratimas, kai reikia suformuluoti svarbiausią klausimą, kurį norėtumei užduoti žmogui, su kuriuo susitikai pirmą kartą. Atsakymai į juos buvo netikėti ir įdomūs.

           Antrą dieną mes tęsėme pažintį. Susikūrėme tris skirtingus „lagaminus“ (mūsų baimės, lūkesčiai ir indėlis į projektą). Taip pat kėlėme projekto tikslus, užduotis, susitarimus, taisykles, kurių laikysimės mokymų metu.  Antroje dienos pusėje žaidėme komunikacijos, komandos formavimo ir kūrybiškumo ugdymo žaidimą „Sala“. Mes pasidalinome į dvi skirtingas gentis, kurios turi skirtingas kalbas, kultūrą, papročius ir jos turi susitarti, kad išgydytų vieną žmogų. Bendrauti skirtingomis „kalbomis“ buvo sunku, tačiau labai įdomu.

Trečią dieną mes kalbėjome apie baimes bendraujant su žmonėmis, kurie turi negalią. Nedidelėse grupėse aptarėme tas baimes iš abiejų pusių – visuomenės ir žmonių, kurie turi negalią, invalidumą. Ši tema yra aktuali. Kokiam lygmenyje turi būti inkliuzija? Vyriausybiniame? O gal pradėkime nuo savęs? Dalyvius domino daugybė klausimų ir problemų, pradedant konkrečiu atveju ir baigiant globaliniu įtraukties mastu. Diskutavome apie aktyvią komunikaciją. Taip pat, žaidybinių metodų pagalba, mokėmės priimti sudėtingus kolektyvinius  sprendimus. 

Ketvirtąją projekto dieną kalbėjome apie terminologiją, kaip teisingai kreiptis į žmones, turinčius vienokiąų ar kitokiąų negalią, kodėl tai yra svarbu. Mokymų vedėjai Julija, Denisas ir Viktoras supažindino su programos Erasmus+ galimybėmis jaunimui ir jaunimo darbuotojams, kas tai yra Youthpass, kaip teisingai jį pildyti, kokios klaidos daromos rašant Erasmus+ jaunimo mainų programas. 

Organizatoriai pabrėžė neformaliojo ugdymo svarbą, ugdant jaunąją kartą. Ir mes, projekto dalyviai, daugelį klausimų sprendėme panaudodami žaidybinius elementus. Dvi paskutinės sesijos buvo skirtos dalyvių šalių socialinės sferos aptarimui. Dirbome mažomis grupėmis, keitėmės informacija, patirtimi, praktiniais pavyzdžiais (socialinis verslumas, savanoriška veikla, medicininė ir socialinė reabilitacija, socialinė žiniasklaida, socialinių paslaugų teikimas, švietimas ir užimtumo skatinimas).

Kitą dieną turėjome galimybę susipažinti su viena sektina Estijos patirtimi. Lankėmės vaikų dienos centre „Matveika“, kuriame mus nuoširdžiai ir nuoširdžiai svetingai priėmė Rita Ternos. Rita mokymo dalyviams papasakojo centro atidarymo istoriją, proceso sunkumus ir pasiekimus. Ypatingą dalyvių susidomėjimą sukėlė pasakojimas apie vienintelę Estijoje šokių grupę, kurioje vaikai be negalios ir neįgaliųjų vežimėliuose šoka kartu. Įdomus ir naudingas buvo Artiomo Malachovo, „Progress Center Estonia“ vadovo, pasakojimas apie jaunimo mainų rašymo ir vykdymo patirtį. Artiomas kartu su savo komanda vykdo daugybę jaunimo projektų. Kasmet centras „Matveika“ pagal programą  ESC – European Solidarity Corps – priima savanorius iš Europos. Šiuo metu dienos centre savanoriauja jaunuolis iš Ispanijos.

                      Šeštą projekto dieną kalbėjome apie trijų tipų mokymą – formalųjį, neformalųjį ir informalųjį. Dalyviai, pasitelkdami kūrybiškumą, perteikė šių mokymų esmę, kokie jų pliusai ir minusai. Likusį laiką generavome savo projektų idėjas, diskutavome, kaip išvengti šabloniško požiūrio, mąstymo, kaip padaryti projektą patraukliu. Pasiskirstę į komandas pagal temas, kūrėme savo projektą nuo A iki Z. Gruodžio 13 dieną projekto dalyviai aptarė mokymų rezultatus. Diskutavo apie jaunimo mainų galimybes.

Mokymai paliko ryškų įspūdį tiek profesiniu, tiek psichologiniu požiūriu, suteikė ne tik naujų žinių, komandinio darbo įgūdžių, bet ir šiltų emocijų.

Šiaulių r. Bubių mokyklos mokytoja Laima Benikasienė